Fulfillment – kiedy właściciel e-sklepu powinien skorzystać z tej usługi?

0
397
Fulfillment

Fulfillment dla ecommerce to usługa, która zapewnia obsługę posprzedażową zamówień składanych w sklepach internetowych przez firmę zewnętrzną. Pozwala sklepom skupić się na szeroko rozumianym marketingu, poszukiwaniu atrakcyjnych towarów i realizacji transakcji za zakupy, magazynowanie, pakowanie, transport i dostawę pozostawiając specjalistycznym przedsiębiorstwom zewnętrznym. Najczęściej są to centra logistyczne posiadające zaplecze w postaci obiektów, personelu, narzędzi oraz know how.

Kto powinien skorzystać z usługi fulfillment?

Korzyść z usługi fulfillment w największym stopniu zależy od liczby transakcji sprzedażowych, jakie notuje sklep internetowy. Co to oznacza? Kompleksowa obsługa posprzedażowa nie będzie z reguły opłacalna dla niewielkich sklepów z niską sprzedażą jednostkową, nawet jeśli przychód sprzedawcy jest dość spory. Dobrym przykładem może być ceniony artysta sprzedający swoje obrazy. Kiedy kupujący nabędzie dzieło, płacąc za nie np. 100 tys. zł, dostawa obrazu to koszt znikomy, nawet jeśli dzieło zostanie wysoko ubezpieczone i dostarczone w transporcie indywidualnym.

Dla odmiany ten sam przychód uzyskany ze sprzedaży 2 tys. książek po 50 zł każda skłoni właściciela sklepu co najmniej do zastanowienia nad usługą fulfillment, a najpewniej również do skorzystania z niej. Zwłaszcza jeśli przychód zostanie osiągnięty w krótkim czasie i wymaga nie tylko zaangażowania właściciela e-sklepu, ale także zatrudnienia pracownika do obsługi posprzedażowej. Wówczas oferta sprawdzonej firmy, takiej jak np. 3LP może być rzeczywiście konkurencyjna.

Co obejmuje typowa usługa fulfillment?

Zakres usług obejmujących fulfillment kierowanych do odbiorców przez centra logistyczne zależy oczywiście od popytu, dlatego oferta przedstawia się bardzo elastycznie. Może obejmować wszystkie lub tylko część poniższych działań:

  • magazynowanie – e-sklep zamawia określony asortyment w hurtowni, która przesyła towar bezpośrednio do wskazanego magazynu centrum logistycznego;
  • pakowanie – w centrach logistycznych, poza usługą konwencjonalnego pakowania można wykupić również usługę pakowania „na prezent”oraz konfekcjonowania czy też dodawania do wysyłki materiałów reklamowych, kart stałego klienta czy kodów promocyjnych;
  • transport towaru do odbiorcy;
  • obsługę reklamacji oraz zwrotów.

Kiedy usługa zawiera wszystkie wymienione wyżej elementy procesu, nazywana jest zwykle umową kompleksową. Po jej podpisaniu działalność sklepu internetowego może ograniczyć się do sprzedaży towarów kupowanych przez klientów. Obszar koncentracji właściciela i pracowników sklepu obejmuje ofertę, reklamę i obsługę transakcji finansowej. Pozostałe działania outsourcingowane poza e-sklep, spoczywają na firmie logistycznej.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here