Spójna identyfikacja wizualna jako narzędzie marketingowe

0
1688
Spójna identyfikacja wizualna jako narzędzie marketingowe

Mówiąc o marketingu mówimy o wielu różnych działaniach, które składają się na tak zwany
‚branding’, czyli budowanie i utrzymywanie świadomości danej marki u potencjalnych i aktualnych klientów. Jednym z kluczowych elementów jest tutaj wizualna identyfikacja marki. Z tego powodu warto podejść do identyfikacji wizualnej w sposób metodyczny i zadbać o to, aby ta identyfikacja była spójna w swoim przekazie.

Dlaczego warto zadbać o spójność identyfikacji wizualnej

Spójność jest jednym z kluczowych aspektów identyfikacji wizualnej obok czytelności,
unikatowości czy rozpoznawalności.

Spójna identyfikacja wizualna zapewnia, że klient będzie wiedział z jaką marką ma do
czynienia zarówno gdy wejdzie na stronę danej firmy, jak i gdy otworzy folder reklamowy, maila, czy obejrzy reklamę w telewizji, internecie, na plakacie, etc..

Spójność wzmacnia zapamiętywanie, tworzą się skojarzenia, które zapewniają, że
świadomość naszej marki może się dłużej utrzymać u klienta. Dzięki spójnej identyfikacji wizualnej tworzymy swego rodzaju historię, świat do którego zapraszamy naszych aktualnych i potencjalnych klientów.

Czasami to właśnie takie spójne działanie może przynieść duże korzyści marketingowe (np.
dłuższe utrzymanie się świadomości naszej marki dzięki małym przypomnieniom może przełożyć się na konkretne działania klientów w momencie, w którym będą potrzebowali naszego towaru czy usługi).

Czego potrzebujemy do stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej

Do stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej musimy mieć wybraną konkretną nazwę firmy, stworzone logo i logotyp (jeśli jeszcze go nie masz, sprawdź ofertę projektowanie logo), wybraną paletę kolorów, z której będziemy korzystali w naszych materiałach promocyjnych, oraz ustalony konkretny styl wizualny w jakim chcemy się prezentować.
Warto też stworzyć tak zwaną księgę identyfikacji wizualnej. Taka księga identyfikacji
wizualnej, powinna zawierać zarówno wszelkie gotowe materiały (np. logo), jak i szczegółowe wytyczne dla tworzenia nowych materiałów, np. jakiej wielkości powinno być logo w stosunku do wielkości strony, plakatu, pisma; jaka czcionka powinna być na stronie, na plakatach, na oznakowanych pojazdach, strojach pracowników, czy nawet długopisach firmowych, jakich materiałów można używać, jakiej tematyki zdjęć na Facebooku czy Instagramie, etc.

Pamiętajmy, że aby nasza księga była pomocna, musi być napisana w zrozumiały sposób,
dawać jasne wytyczne odnośnie tego co pozostaje niezmienne w przekazie, a co może podlegać kreatywnej modyfikacji przez indywidualnych pracowników.

Co może obejmować identyfikacja wizualna?

Identyfikacja wizualna może obejmować:

– stronę internetową,
– wizytówki,
– ulotki,
– wzory pism,
– koperty,
– plakaty,
– oznakowanie pojazdów,
– ubiór pracowników,
– identyfikatory,
– banery,
– wystrój biura,
– gadżety reklamowe,
– etc.

Jak podejść do tworzenia spójnej identyfikacji wizualnej, aby wykorzystać ją w marketingu?
Ponieważ zależy nam na tym, aby nasza identyfikacja wizualna spełniała takie zadania jak:
odróżnienie naszej firmy od innych, wskazanie czym się zajmujemy i jakie są nasze zasady, do stworzenia spójnej identyfikacji wizualnej potrzebujemy przeprowadzić szereg analiz.

Analiza otoczenia

Tworząc identyfikację wizualną powinniśmy zadbać o analizę otoczenia, czyli innych firm na
rynku, tego w jaki sposób się one prezentują, czym się wyróżniają, a czego nie ma w ich
identyfikacji wizualnej.

Autoanaliza własnej firmy

Drugą analizą, którą powinniśmy przeprowadzić jest analiza własnej firmy, tego jakie cele
nam przyświecają, czym się charakteryzujemy, w czym jesteśmy unikatowi, co będzie można podkreślić w naszej identyfikacji wizualnej.

Analiza klientów

Trzecią analizą jest analiza klientów. Powinniśmy kierować się badaniami na temat
aktualnych i potencjalnych klientów, tak samo jak przy tworzeniu jakiejkolwiek reklamy. Znając profil swojego klienta możemy stworzyć taką identyfikację wizualną, która najlepiej będzie do niego przemawiała, najlepiej przekona go, że warto z nami współpracować. Dlatego musimy wiedzieć czym charakteryzują się nasi aktualni i przyszli klienci – jakie wartości wyznają, jaka estetyka najlepiej do nich przemawia (np. jakie kolory preferują, jakie fonty, jakie proporcje) przykładowo na podstawie ankiet, pytań, czy tego jakie oglądają filmy, co czytają, czego słuchają, jakie strony lubią, etc.

Jeżeli nasi klienci mają różne gusta, powinniśmy skupić się na tych, którzy mogą nam
przynieść największe zyski zgodnie ze starą zasadą Pareto (20% klientów przynosi 80% zysków) i liczyć na to, że dla innych nasza identyfikacja nie będzie za bardzo rozbieżna z oczekiwaniami (często nie do końca uświadomionymi) co do tego jak powinna wyglądać identyfikacja wizualna firmy z którą chcieliby współpracować, z której usług chcieli by korzystać, której towary chcieliby kupować…

Angażowanie klientów

W tworzenie identyfikacji wizualnej możemy też zaangażować swoich klientów (i dzięki
temu dodatkowo wykorzystać marketingowo tworzenie spójnej identyfikacji wizualnej) pytając ich o sugestie dotyczące tego co im się podoba, a co ewentualnie warto byłoby zmienić w naszym wizerunku (i znów, w pierwszej kolejności pytamy tych głównych klientów, na których przede wszystkim nam zależy).

Możemy tu wykorzystać szereg narzędzi, takich jak:

– promocje,
– ankiety i głosowania w postach na Facebooku czy Instagramie,
– poszerzone wywiady osobiste lub mailowe,
– etc.

W ramach nagród za udział w procesie współtworzenia naszej identyfikacji wizualnej
możemy oferować klientom gadżety zgodne z naszą wizualną identyfikacją.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here