Programowanie proceduralne

0
1266
Programowanie proceduralne

Zwykle początkowo ucząc się programowania piszemy cały kod wewnątrz funkcji głównej, nie dzieląc go na podprogramy. Tymczasem dzieląc kod na wiele procedur można go zoptymalizować, unikając redundancji. Funkcja główna pełni wtedy rolę zarządzania pozostałymi procedurami, a poszczególne podprogramy są oderwane od siebie i można je odrębnie testować. To jest tak zwane programowanie proceduralne.

Programowanie proceduralne

Programowanie proceduralneTego typu paradygmat programowania polega głównie na tworzeniu własnych funkcji, które są wywoływane i zwracają pewną wartość. Funkcje te w zasadzie nie korzystają ze zmiennych globalnych, ale same mogą, a nawet powinny, być definiowane globalnie. Służą one wtedy niejako „zmienne w funkcjach głównych”. Raz zdefiniowane funkcje możemy wykorzystywać w funkcji głównej, kiedy tylko chcemy. Zmienne w funkcjach własnych mogą się nazywać inaczej, niż te same zmienne, o które nam chodzi w funkcjach głównych.

Przykładowa funkcja

Weźmy na przykład prostą funkcję polegającą na zamianie metrów na centymetry w języku C++.
Przed naszą funkcją główną definiujemy nową funkcję:
float ilecentrymetrow (float a)
{
return a*100
}
Definiujemy w tej funkcji zmienną „a”, które są ilością metrów, a w klamrach „{}” zwracamy ilość centymetrów.

W programie głównym wykorzystujemy tę funkcję:
int main()
{
float metry;
cout << „Wpisz ilosc metrow: „; cin >> metry;

cout << „Otrzymujemy centymetrow „<<ilecentymetrow(metry)<<endl;

return 0;
}
Koniec przykładu.

Oznaczenia zmiennej

Mam nadzieję, że ten przykład rozjaśnił powyższą teorię. Zwróćmy uwagę, że ta sama zmienna, o którą nam chodzi, czyli ilość metrów, raz jest nazwana „a”, a raz „metry”. Jest tak ponieważ często skomplikowane programy, korzystające z wielu funkcji/procedur tworzą całe zespoły programistów, a każdy inaczej nazywa różne rzeczy.
Programowanie proceduralne ma wiele zalet. Odciąża pamięć, unikając redundancji. Ponadto pozwala na lepsze poukładanie kodu i szybsze poprawianie błędów. Poza tym przez to, że raz stworzone funkcje można wykorzystywać wiele razy oszczędzamy tym samym czas.

[Głosów:2    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here