Programowanie gier obejmuje specyfikacje projektowe projektantów gier, integrację sztuki i dźwięku oraz tłumaczenie ich wszystkich na grywalne gry. W tym celu wymagana jest duża wiedza z zakresu matematyki, logiki i obsługi komputera, szczególnie w zakresie języków programowania takich jak C / C ++, języków skryptowych i interfejsów programowania aplikacji lub interfejsów API.
Programowanie gier jest skomplikowanym przedsięwzięciem i obejmuje m.in:
- Mapowanie terenu środowiska gry
- Wdrażanie sztucznej inteligencji dla postaci spoza gry
- Łączenie wejścia odtwarzacza za pomocą kontrolera z wydarzeniami na ekranie
Nic dziwnego, że programiści stanowią ogromną część pracowników w każdym studiu gier. W programowaniu gier znajduje się także wiele pod-specjalności, które mogą obejmować (między innymi):
- Programowanie grafiki.
- Programowanie sieciowe.
- Programowanie AI.
Podobnie jak inni inżynierowie oprogramowania, programiści gier zazwyczaj posiadają tytuł licencjata lub wyższy w dyscyplinie, takiej jak informatyka lub inżynieria oprogramowania. Zasadniczo, najważniejszym warunkiem wstępnym do pracy jest biegłość w co najmniej jednym z głównych języków programowania używanych w grach. Znajomość branży gier jest również plusem.
Projektant gier różni się od programisty tym, że opiera się bardziej na zmyśle artystycznym. Projektanci gier mają wrodzoną wiedzę na temat tego, czego w co chcą grać gracze i potrafią dostrzec „duży obraz”, jeśli chodzi o konkretną grę. Mają wizję odnośnie danego tytułu i konsekwentnie ją realizują podczas projektowania danej gry. Niektórzy projektanci mają doświadczenie jako programiści lub projektanci, ale nie wszyscy posiadają wiedzę na temat projektowania graficznego. Twórcy gier zazwyczaj szukają kandydatów z prawdziwą pasją do grania, dobrych umiejętności rozwiązywania problemów, umiejętności analitycznych i chęci do pracy w zespole, gdy zatrudniają projektantów gier. Zawód programisty jest bardzo wymagający jeśli chodzi o umiejętności techniczne.