Content marketing w e-commerce

0
164
Content marketing w e-commerce

Czym jest content marketing? Według Content Marketing Institute, organizacji zajmującej się edukowaniem w tym obszarze, content marketing to strategiczne podejście marketingowe skupiające się na tworzeniu i rozpowszechnianiu odpowiednich treści, które mają pomóc klientom rozwiązać ich problemy.

Content marketing vs. reklama

Dzisiaj to nie reklama zaciekawia, wręcz przeciwnie. Bywa, że irytuje, przeszkadza i pojawia się w momencie, kiedy adresat jej nie oczekuje. Nie bez powodu sporym zainteresowaniem cieszą się programy i rozszerzenia do przeglądarek blokujące reklamy. To dlatego też użytkownicy popularnych serwisów wolą wersje płatne pozbawione reklam od darmowych, a zawierających rozpraszające ich komunikaty. Owszem, reklama może skupić uwagę, ale za nią niekoniecznie idzie dłuższe zainteresowanie. Coraz częściej przekaz taki jest ignorowany – świadomie bądź nie. Oczywiście reklama ma swoje znaczenie i mocną pozycję w przekazie marketingowym. Jednak w e-commerce to lojalni, powracający klienci zapewniają sklepowi ciągłość sprzedaży, w czym pomaga właściwa strategia treści. Content marketing angażuje odbiorców na tyle skutecznie, że pozwala budować z nimi trwałe relacje.

Formaty content marketingu w e-commerce

Tworzenie i rozpowszechnianie treści musi być spójne z celami strategii biznesowej. Zanim zaczniesz tworzyć i dystrybuować content, musisz wiedzieć, czego oczekują Twoi potencjalni (ale i obecni) klienci oraz co sprawi, że będą chcieli kupować właśnie u Ciebie. Konsument w sieci poszukuje konkretnych rozwiązań. Istotne jest, by zdefiniować sytuację na rynku, działania podejmowane przez konkurencję, zachowania klientów, przenalizować położenie firmy. Na tej podstawie możemy wyznaczyć cel strategii content marketingowej, za którym idzie wybór odpowiednich kanałów i formatów.

Jaki rodzaj przekazu sprawdzi się w sklepach internetowych? Warto postawić na ten, który przedstawi nas w roli eksperta w danej dziedzinie, wpłynie na ścieżkę zakupową klienta, dostarczy konsumentom potrzebnych informacji rozwiązując jednocześnie ich problem. Weźmy pod uwagę formaty, które będą budować trwałe relacje z klientami, pozwolą zaprezentować naszą ofertę, potwierdzą jakość sprzedawanych produktów. Do takich formatów w e-commerce należą przede wszystkim:

  • artykuły,
  • tutoriale,
  • newsletter,
  • case study,
  • opisy produktów,
  • zdjęcia i grafiki,
  • recenzje,
  • e-booki.

Content marketing a inbound marketing

Korzystanie z właściwych formatów i dystrybucja treści kanałami komunikacji dopasowanymi do potrzeb klientów (np. zamieszczanie filmów instruktażowych na stronie), zostanie przez nich docenione. Ale jak zwrócić uwagę tych, którzy u nas nie kupują, a nawet nie znają naszej marki i asortymentu?

Content marketing jest jedną z technik wykorzystywanych w strategii inbound marketingu, znanej też jako marketing przychodzący. Inbound marketing polega na wdrażaniu działań, które przyciągają uwagę klienta na tyle skutecznie, że sam zaczyna poszukiwać informacji o ofercie. W inbound marketingu kluczowa jest widoczność, a więc nie zapominajmy o pozycjonowaniu strony. Jednak samo pozyskanie uwagi nie wystarczy. Dlatego zaraz po tym jak ono nastąpi, na pierwszy plan powinny wysunąć się efekty wdrożonej strategii content marketingowej. Treści, które skierują uwagę odbiorcy i skłonią do reakcji warto umieścić w mediach społecznościowych, na blogach branżowych, na stronie sklepu. Możemy też oferować bezpłatne materiały i zapraszać do wydarzeń (webinaria, e-booki itp.).

Co daje strategia treści w e-commerce?

Content marketing w sprzedaży internetowej:

  • buduje świadomość marki i produktu,
  • zwiększa sprzedaż i konwersję,
  • ogranicza liczbę pytań do działu obsługi klienta,
  • generuje ruch na stronie sklepu,
  • sprawia, że ścieżka zakupowa jest łatwiejsza,
  • tworzy przewagę konkurencyjną,
  • buduje lojalność klientów,
  • wspiera komunikację z klientami,
  • wspomaga pozycjonowanie strony sklepu.

Na każdym etapie ścieżki zakupowej, inne będą potrzeby względem treści. To zadaniem strategów jest sprawić, żeby klienci w procesie decyzyjnym lub długo przed nim, mieli dostęp do odpowiednich informacji.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here